vrijdag 14 augustus 2015

Dizzy van de zenuwen

“ik duw het karretje wel”zeg ik terwijl ik de stang vastpak. Een paar passen later voel ik mijn gewicht naar links verplaatsen wanneer de winkel naar rechts zweeft en een kwartslag draait. Ik pak de stang wat steviger beet en focus me op de stelling voor me. Linkervoet, rechtervoet, linkervoet, rechtervoet. Een fractie van een seconde en dan stellen mijn ogen weer scherp. Een pluizig kussentje verschijnt op mijn netvlies. Ik minder wat vaart en geniet van de schoonheid van de voorwerpen. “deze dan” roept mijn zus terwijl ze een kussentje omhoog houdt. Ik draai mijn hoofd om te kijken, weer schiet de winkel een kwartslag om me heen. Ik verleg mijn aandacht naar mijn voeten en voel hoe ze op de grond staan, stevig en stil. Beschadigde zenuwbanen noemt mijn arts het. “de zenuwbanen in je lijf geven niet goed door aan je hersenen waar de delen van je lijf zich bevinden. Je hoofd weet bijvoorbeeld even niet waar je linkervoet is en daar wordt je duizelig van.” Hoe vermoeider ik ben hoe erger de duizeligheid. Als ik aan het eind van de dag in bed lig draait de kamer regelmatig om me heen. Een soort dronken maar dan een stuk minder leuk.


Links vang ik iets op over studies terwijl ze rechts een uitermate interessant (not) gesprek voeren over auto-onderdelen. De jongens aan mijn rechterkant zitten wat dichterbij dus ik besluit me daar op te focussen. Ik probeer hun gesprek te filteren uit de achtergrondgeluiden. Ik knik op de juiste momenten en glimlach. Ik voel de kamer op en neer deinzen en hou met 1 hand mijn glas stevig vast. Waarom heb ik dan ook een stoel uitgekozen zonder armleuning? Ik vervloek mezelf dat ik niet eerder ben gekomen zodat ik nog een stoel kon uitkiezen maar ik weet dat ik een goede reden had om later te komen. Ik kan beter later komen zodat ik niet als eerste weg hoef te gaan. Na een paar minuten voel ik het bekende “slaapgevoel” in mijn been komen. Niet zoals ik vroeger wel eens een slaapbeen had, even bewegen en het was weer over. Tegenwoordig is mijn slaapbeen meteen pijnlijk, wat ik eerder wel eens had als ik een slaapbeen had maar niet van houding kon veranderen dus noodgedwongen mijn slaapbeen nog erger moest laten worden. Ik wiebel mijn tenen heen en weer maar binnen enkele seconden is het niet meer te houden. Ik spring op en hoop dat het er relaxt uitziet terwijl ik naar het toilet loop. Na een paar rondjes door de gang trekt het gevoel weg en keer ik terug naar mijn stoel. Als een razende komen alle stemmen mijn hoofd binnen, ik hoor de achtergrondmuziek er vrolijk doorheen tetteren. Ik concentreer me weer op het gesprek het meest dichtbij maar merk al snel dat ik het niet meer mee krijg. Ik hoor dat er iets gezegd wordt maar kan niet binnen laten komen wat precies. De kamer draait en ik ben bang dat ik hier terplekke naast mijn stoel val. Ik moet aan mezelf toegeven dat het niet gaat.. ik heb het geprobeerd maar dit is niet te doen. Na een paar minuten verontschuldig ik me en haast me naar buiten. Eenmaal in de auto stromen de tranen over mijn wangen. Bah.. wat een mislukking..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten